×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هر دولتی در آمریکا روی کار آید سیاست ما تغییری نمی‌کند/ از هر شرایطی برای لغو تحریم‌ها استفاده می‌کنیم

روحانی در جلسه هیئت دولت:

رئیس جمهور گفت: هر کجا ببینیم شرایط برای لغو تحریم آماده است استفاده می‌کنیم؛ هیچ کس حق فرصت سوزی ندارد.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام ولمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: ما حس می‌کنیم که فضا برای روابط نزدیکتر و تعامل بهتر با همه کشورهای دوستمان ‌آماده تر شده است. اشکال رژیم رو به پایان و دولت این رژیم که در ماه‌های پایانی عمر خودش هست، این بود که خودشان خیلی آشنا به سیاست بین‌الملل نبودند و تقریباً مجری دیدگاه‌های تندروهای داخلی و رژیم صهیونیستی بودند.

روحانی گفت: شما به نطق‌های این آدم نگاه کنید در مجامع بین‌المللی نسبت به ایران ایراد می‌کرد همان جملات تعبیرات و لغاتی را به کار می گفت که رژیم صهیونیستی به کار می‌برد. کاملاً آدم وقتی این نطق را می‌دید می فهمید چه کسی برایش نوشته است وهمه مشکلاتش هم از اینجا نشأت گرفت که امکان نتوانستند بر مبنای مصالح و منافع مردم آمریکا و بر مبنای مصالح و منافع جهان تصمیم‌گیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: علت اینکه در انتخابات آنها عقب افتادند و رقیب آنها جلو افتاد؛ دو عامل مهم بود یکی ناتوانی آنها در موضوع کرونا و کووید ۱۹ بود به طوری که مردم کشور خودشان را نابود کردند و به جای اینکه برنامه ریزی کنند برای مبارزه با این ویروس، شروع کردند دست انداختن مردم که اصلاً خبر و مسئله ای نیست و این همه کشتار در مردم آمریکا ایجاد کردند.

رئیس جمهور اضافه کرد: مسئله دوم به هم ریختن مناسبات و روابط با جهان بود. صرفاً بحث ایران نبود، روابط با همکاران دوست و سنتی شان در اروپا هم به هم ریخت و با چین هم به هم ریخته بود. مردم هر روز صبح بیدار می شدند می‌دیدند یک گوشه از روابطشان با دنیا به هم ریخته که می توانست برای مردم آزار دهنده باشد.

رئیس دولت تدبیر و امید مسئله سوم را تحقیر آمریکا در سیاست خارجی عنوان کرد و گفت: آمریکایی‌ها هیچ وقت در تاریخ روابط بین الملل این چنین در سازمان ملل و در شورای امنیت سازمان ملل مختلف مفتضح نشده بودند. اینکه در سازمان ملل آن طرحی را ارائه کنند و فقط خودشان و یک جزیره کوچک با آنها رای بدهند در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است. یا طرحی را شورای امنیت مطرح کنند و هیچ کشوری اعتناد نکند، تحقیر بزرگی بود برای مردم آمریکا و به این دلیل مردم تصمیم به تغییر گرفتند.

وی اظهار کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران یک سیاست بسیار روشنی هست. سیاست ما بر مبنای صلح و ثبات در منطقه و احترام به حقوق ملت‌هاست. سیاست ما بر مبنای عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی کشورهاست. سیاست ما مقابله و مبارزه با تروریسم است.

روحانی اضافه کرد: سیاست ما پایان یک جانبه گرایی است؛ سیاست امام پایبندی به معاهدات بود و  سیاست ما روشن است. سیاست ما تغییر نمی کند باز هم همین سیاست‌ها را داریم. باز هم با تروریسم مخالفیم. هر دولتی در آمریکا سر کار بیاید باز هم با شکستن بدون دلیل و معاهدات مخالفیم هر دولتی در آمریکا سر کار باشد.

رئیس جمهور افزود: ایران با مداخله و تحقیر ملت‌ها مخالفت می‌کند سیاست ما تغییر نمی‌کند. همان سیاستی که جمهوری اسلامی ایران دیروز داشته امروز هم خواهد داشت و فردا هم خواهد داشت این وابسته به دولت آمریکاست که به این سیاست‌ها نزدیک شود یا از آن فاصله بگیرد.

وی گفت: دولتی که در آمریکا عمرش رو به پایان است در همه این سیاست‌ها با ما فاصله گرفت و خودش کنار رفت. ما می‌خواستیم با تروریسم بجنگیم آن‌ها می‌خواستند از تروریسم حمایت کنند. ما می‌خواستیم کشور‌های منطقه آزاد باشند آن‌ها می‌خواستند در کار آنان مداخله کنند، ما به دنبال صلح و ثبات در منطقه و آن‌ها به دنبال فروش اسلحه بودند.

اساس سیاست ما تعامل سازنده با جهان است

روحانی با بیان اینکه سیاست اصولی ما که مشابه سیاست اکثر کشور‌های مستقل جهان است. آن‌ها هم با یکجانبه گرایی مخالف هستند خیلی از کشور‌های دنیا هم با تروریسم مخالفند. اگر آمریکا به سیاست ما نزدیک شد، شرایط جدیدی پیش می‌آید. اگر هم فاصله بیشتر گرفت که فاصله بیشتر گرفت.

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: اساس سیاست ما تعامل سازنده با جهان است یا به تعبیر مقام معظم رهبری تعامل گسترده جهان است آن‌هایی که تخاصم با ما را شروع کردند خودشان باید تخاصم را کنار بگذارند بعد از انقلاب ماآغازگر تخاصم نبودیم. بعد از انقلاب با آمریکا قطع ارتباط نبودیم و ما تخاصم را آغاز نکردیم. آن‌ها مداخلات را شروع کردند حتی ما قطع رابطه با آمریکا نکردیم.

وی ادامه داد: بعضی از جوانان ما فکر می‌کنند ما با آمریکا قطع رابطه کردیم. آن‌ها خودشان با ایران قطع رابطه کردند. ما به خاک آمریکا تجاوز نکردیم. هواپیما‌های و هلی‌کوپتر داخل خاک آمریکا نفرستادیم آن‌ها وارد خاک ما شدند. ما اگر کشوری با آمریکا می‌جنگید به متجاوز به خاک آمریکا کمک نکردیم، اما آن‌ها به متجاوز به خاک ما کمک کردند. صدام متجاوز بود آن‌ها کمک کردند آن‌ها آغازگر بودند و تخاصم کردند.

روحانی تصریح کرد: هر وقت آن‌ها از این سیاست‌ها دست بردارند شرایط متفاوت خواهد بود. همان تعبیری که امام سال‌ها پیش بیان فرمود که با همه کشور‌ها می‌خواهیم ارتباط داشته باشیم و اگر آمریکا آدم شود می‌خواهیم این تعبیر را اگر بخواهیم تفسیر کنیم همین سیاست‌های اصولی است که مورد توجه جهان است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: آن آدمی که دورانش رو به پایان هست از ابتدا آمد گفت که بر جام بدترین قرارداد‌های تاریخ آمریکا بود شعار داد و تحریک کردند و از برجام خارج شد. تصورش هم این بود که دو سه ماه این کار را می‌کنند و نظام ایران را سرنگون می‌کنند تصورات کودکانه و توهم آمیزی که در سر آن‌ها بود.

وی افزود: آقایی که جدید آمده و از ابتدا گفته می‌خواهد به برجام برگردد در تبلیغات انتخاباتی اش گفته است ما در داخل برجام بودیم و از آن خارج نشدیم. چهار به علاوه یک هم داخل برجام بوده است. البته در تعهدات خودشان سستی کردند ما هم تعهدات خودمان را متقابلاً کاهش دادیم، ولی همه ما داخل برجام بودیم.

روحانی اضافه کرد: این به عهده آنهاست و اگر به وظیفه شان عمل کردند می‌توانند راه جدیدی را انتخاب کنند و اگر نخواستند انتخاب نکنند. ما برنامه مان را در کشور به اراده آن‌ها پیوند نمی‌زنیم بلکه برنامه ما بر اصول ما پیوند خورده است. اگر به سمت اصول ما حرکت کردند راه باز است.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: در همین هفته‌های اخیر برنامه ۹ ماهه دولت را بر این مبنا تدوین کردیم که همین حاکم فعلی آمریکا در انتخابات پیروز شود. بر این مبنا تنظیم نکردیم که شرایط آمریکا تغییر کند به هر حال به نفع ملت‌ها و به نفع ملت آمریکا تغییر کرد، اما اصول ما همان اصولی در داخل هست.

رئیس جمهور گفت: بنای ما بر افزایش صادرات، بازگشت ارز صادراتی به داخل کشور، وفور کالا در داخل است که همین اصل را دنبال می‌کنیم و ادامه می‌دهیم.

روحانی افزود: امروز گزارشی که وزیر راه و مسکن و شهرسازی به من داد این بود که در دولت دوازدهم ۲۵۰ هزار دستگاه واگن و لوکوموتیو به ناوگان حمل و نقل ریلی اضافه شده است. از طرف دیگر در ۷ ماهه امسال علیرغم مشکلات و کرونا، جابجایی کالا ۶درصد نسبت به ۷ ماهه سال گذشته اضافه شده است و جابجایی کالا در این ۷ ماهه، ۲۸۵ میلیون تن بوده است.

وی عنوان کرد: آن‌هایی که فکر می‌کنند دولت دست روی دست گذاشته و منتظر است ببیند در دنیا چه اتفاقی می‌افتد، دولت برنامه‌ریزی خودش را می‌کند و کار خودش را انجام می‌دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امسال حمل و نقل ۶ درصد بیش از سال گذشته است، اظهار کرد: ورود و حمل و نقل کالای اساسی در کشور ۱۱.۷ درصد بیشتر از ۷ماهه سال گذشته است. ۶۰ میلیون تن کالای اساسی در این ۷ ماه جابجا شده است پس ما برنامه‌هایمان را طبق همان روالی که تنظیم و تعیین کردیم، ادامه می‌دهیم.

روحانی تاکید کرد: خواهشی از برخی از دوستان دارم اینکه به شایعات و القائات نادرست در داخل کشور ادامه ندهند و بگذارند فضایی که امروز در ذهن مردم به وجود آمده، فضای بهتر برای ماه‌های آینده باشد. باید تلاش ما این باشد که فضای آینده ما بهتر از امروز باشد و تلاش دولت و مردم هم همین است.

وی با بیان اینکه موضوعات منافع ملی کشور را به انتخابات گره نزنیم، تصریح کرد: همانطور که نباید زندگی، تولید، فعالیت، رشد و اقتصادمان را نباید به تحولات دیگر کشور‌ها گره بزنیم، از این طرف هم نباید موضع‌گیری و حرکات‌هایمان را به انتخابات ۱۴۰۰ گره بزنیم. انتخابات در جای خود انجام می‌گیرد. هر کسی دلش بخواهد، می‌آید، و ان‌شاءالله انتخابات در یک فضای بسیار خوب و پرشور برگزار می‌شود و هر کسی که مردم به وی رای بدهند انتخاب می‌شود و بر سر کار می‌آید.

روحانی افزود: اشکالی ندارد که از امروز برای انتخابات تبلیغ کنیم و کار کنیم، اما منافع ملی را فدای انتخابات نکنیم. ما مسئول منافع ملی هستیم و می‌خواهیم مردم ما احساس راحتی کنند. شرایط بهتری را پیش روی خودشان ببیند این برای ما مهم است. ما مسئول منافع ملی کشور هستیم و می‌خواهیم مردم احساس راحتی کنند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها قصد داشتند جمهوری اسلامی ایران را تسلیم کنند، ولی فهمیدند که ایران تسلیم نمی‌شود و نخواهد شد. آن‌ها تحریم را به یک جنگ تروریستی تبدیل کردند و اقدامات تحریک‌آمیز تا مرز جنگ انجام دادند، اما تدبیر و مدیریت نظام و تصمیم درست دولت باعث شد که نگذاریم در هیچ جا از فضا استفاده کنند. آن‌ها تا مرز جنگ آمدند و از خط قرمز ما عبور کردند. آن‌ها بزرگترین سردار ما را ناجوانمردانه ترور کردند که البته تودهنی آن را هم خوردند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که بنای دولت تولید به عنوان یک اصل مهم است، اظهار کرد: بنای ما تولید، افزایش صادرات، بازگشت ارز صادراتی به داخل و وفور کالا به خصوص کالا‌های اساسی در داخل کشور است.

وی با اشاره به گزارش اخیر وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در دولت دوازدهم ۲۵۰ هزار واگن و لوکوموتیو به وسائل حمل و نقل ما اضافه شدند و امسال با وجود کرونا جابه‌جایی کالا شش درصد نسبت به هفت ماهه ابتدایی پارسال بیشتر شده و ۲۸۵ میلیون تن بوده است.

رئیس جمهور در ادامه گفت: آن‌ها که فکر می‌کنند دولت دست روی دست گذاشته و به این چشم دوخته که در عالم چه خبر است باید بدانند که دولت برنامه‌ریزی خود را می‌کند و این آمار‌ها نشان‌دهنده این برنامه‌ریزی است. حمل و نقل و ورود کالا‌های اساسی ادامه خواهد داشت و طبق آمار ورود کالا‌های اساسی امسال ۱۱.۷ درصد بیشتر از هفت ماهه ابتدایی پارسال بوده است و ۶۰ میلیون تن کالای اساسی جابه‌جا شده است.

روحانی همچنین خاطر نشان کرد: در این هفت سال و در دوره‌ای دولت با استفاده از برجام اقداماتی را انجام داد که ثمره آن را در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ دیدیم. در آن دوره شرایط بر مبنای شاخص‌ها جزو بهترین شرایط در ۴۰ ساله بعد از انقلاب بود. براساس آمار در آن دوره تورم یک رقمی بود و در سال ۱۳۹۵ رشد اقتصادی بالاترین رشد در جهان بود و اشتغال، رشد اقتصادی و مبنای پایه پولی در متوسط دوره‌های قبلی بهتر بود ما در تمام شاخص‌ها بر مبنای سیاست‌های نظام با وحدت و با هدایت‌های رهبری پیش رفتیم.

وی اظهار کرد: در سه سال گذشته هم سیاست ما مقاومت، ایستادگی، تکیه بر حضور مردم و گسترش صادرات و تولید بوده است. البته جای تردید نیست که مردم ما در این مدت سختی دیده‌اند و در این هشت ماه کرونا هم اضافه شده و فشار را زیاد کرده است، اما دولت تسلیم این فشار نشد و اقدامات خود را ادامه داد.

رئیس جمهور یادآور شد: ما به خاطر کرونا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت پرداختی یا با تسهیلات در اختیار مردم گذاشتیم تا کسب و کارها، مستاجرین و افرادی که در شرایط سخت بودند به مشکل نخورند. از آبان‌ماه ۱۳۹۸ تا به امروز بسته حمایتی ماهانه از ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان به مردم داده‌ایم و الان هم این کار را ادامه می‌دهیم.

روحانی با بیان این‌که در این ایام فشار اقتصادی دولت حقوق‌ها را افزایش و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین را انجام داد، خاطرنشان کرد: ما ۱۸ هزار میلیارد تومان برای این همسان‌سازی پرداخت کردیم و در عین حال دنبال توسعه کشور هم بودیم. در این هشت ماه ۵۷ هزار میلیارد تومان تخصیص برای طرح‌های عمرانی داشتیم و می‌بینید که به صورت منظم در حال افتتاح شدن هم هستند.

وی همچنین تاکید کرد: مسیر ما استفاده از شرایط برای بهتر شدن زندگی مردم و کاهش فشار از روی مردم بوده و هست و از هر فرصتی که به منافع ملی، مردم‌مان و رفع تحریم‌ها باشد حتما استفاده می‌کنیم. این مسائل حزبی و جناحی نیست و مربوط به کل ملت است. البته هر گامی که بخواهیم برداریم حتما از رهنمود‌های مقام معظم رهبری استفاده می‌کنیم. ما می‌توانیم راه و مسیر درست را برای گشایش زندگی مردم انتخاب کنیم.

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بخشی از گام‌های اساسی دولت در هفت سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: یکی از این اقدامات درباره بانک‌ها بوده است که دو بخش داشته بخش اول آن مربوط به موسسات اعتباری غیرمجاز بود که دولت به آن‌ها که ظلم می‌کردند، اموال مردم را غارت می‌کردند و مشکلاتی ایجاد کرده بودند، پایان داد. موضوع دیگر ادغام بانک‌های نیرو‌های مسلح است که امیدواریم تا پایان آذرماه این پروسه انجام شود.

وی با بیان این‌که در بخش راه‌آهن هم کار‌های زیرساختی مهمی در این دولت صورت گرفته است، اظهار کرد: در این مدت استان‌های مختلفی به راه‌آهن وصل شدند و راه‌آهن به کرمانشاه، ارومیه و رشت وصل شد و بسیاری از طرح‌ها هم مثل وصل شدن راه‌آهن به تبریز از طریق میانه در ماه‌های آینده انجام می‌شود.

روحانی اضافه کرد: در بخش راه‌آهن سه کار مهم دیگر پیش‌رو داریم اولی اتصال خلیج فارس به دریای خزر است که تا پایان سال یا ابتدای سال آینده آن را متصل خواهیم کرد و پروژه رشت به آستارا را هم ادامه خواهیم داد که خلیج فارس و دریای عمان را به روسیه و اروپا وصل می‌کند.

رئیس جمهور ادامه داد: طرح دوم وصل شدن راه‌آهن ایران به افغانستان است که ظرف یک ماه آینده افتتاح خواهد شد و خارک را به هرات و از آنجا به مزار شریف و آسیای مرکزی متصل می‌کند. طرح سوم و بسیار مهم دیگر هم راه‌آهن چابهار به زاهدان است که ۷۰۰ کیلومتر است و دو بخش اساسی آن را تا پایان دولت افتتاح می‌کنیم و مسیر بعدی در دولت بعد افتتاح خواهد شد. این زیربنا‌ها می‌تواند تحول بزرگی را برای کشور ایجاد کند.

رئیس جمهور در پایان خطاب به ملت ایران اظهار کرد: به مردم عزیز اطمینان می‌دهم که دولت با همه توان به دنبال متعادل کردن نرخ ارز و متعادل کردن قیمت کالا‌های اساسی است که برای مردم اهمیت دارد و دولت به طور منظم آن را دنبال می‌کند. در این زمینه بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همه تلاش می‌کنند ضمن این که باید از وزرای اقتصادی دولت که در این دوران جنگ و تروریسم اقتصادی کمک کردند تشکر کنم. از وزارت نفت، صمت، راه، اقتصاد تا بانک مرکزی کار‌های بزرگی انجام دادند و ان‌شاالله با امید و تلاش بیشتر شاهد فعالیت‌های بیشتری هم خواهیم بود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.