×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سفر روحانی به عراق، شکست واشنگتن برای ایجاد تفرقه بین تهران و بغداد

تحلیلگران بر این باورند که سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق، به معنی شکست واشنگتن در ایجاد اختلاف بین دو کشور همسایه است.

سفر روحانی به عراق، شکست واشنگتن برای ایجاد تفرقه بین تهران و بغدادبه گزارش اندیشه مطهر شیراز ، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی درباره سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به عراق نوشت: سفر روحانی به عراق برای نخستین بار از زمان انتخاب به عنوان رئیس جمهور ایران در شش سال قبل انجام شده است.  رئیس جمهور ایران روز دوشنبه بلافاصله پس از ورود به بغداد با برهم صالح، همتای عراقی خود، دیدار کرد و دو طرف پس از گفتگویی کوتاه با برگزاری کنفرانس خبری مشترک اعلام کردند چند توافق حاصل شده است که بعد‌ها منتشر خواهد شد.

در این مطلب آمده است: دیدار با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر، و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق، از دیگر برنامه‌های حسن روحانی در سفر سه روزه به عراق خواهد بود. روحانی با شماری از نمایندگان بلندپایه پارلمان عراق نیز دیدار خواهد داشت و بنا بر اعلام شبکه پرس تی‌وی با آیت‌الله سیستانی از مراجع برجسته شیعی عراق نیز ملاقات خواهد کرد.

این خبرگزاری روسی در ادامه نوشته است: سفر روحانی به عراق با سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به این کشور در ماه دسامبر مقایسه شده است؛ سفری که در جریان آن دونالد ترامپ نیمه‌های شب وارد پایگاه نظامی آمریکا در عراق شد و مورد استقبال هیچیک از مقامات این کشور قرار نگرفت. روحانی سفر ترامپ به عراق را در تاریکی شب به معنای «شکستی» برای آمریکا در عراق خواند و از ترامپ پرسید چرا به صورت علنی و در چارچوب سفری رسمی وارد عراق نشده است.

در ادامه این مطلب آمده است: سفر اعلام نشده ترامپ به عراق خشم مقامات بغداد را برانگیخت و این سفر ترامپ را نقض حاکمیت ملی عراق اعلام کردند. در مقابل، سفر روحانی به عراق در روز روشن انجام شد و وی مورد استقبال مقامات بلندپایه عراق قرار گرفت.  بسیاری بر این باورند که سفر روحانی تاکیدی است بر شکست واشنگتن برای ایجاد اختلاف و تفرقه بین دو کشور همسایه ایران و عراق. روحانی پیش از عزیمت به عراق اعلام کرد آمریکا همواره به دنبال تفرقه‌افکنی است.

ایران در حال حاضر شریک تجاری اصلی عراق است و حجم مبادلات سالانه دو کشور حدود ۱۳ میلیارد دلار است که دو طرف امیدوارند به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد. عراق همچنین به حمایت این کشور در مبارزه با تروریسم وابسته است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.