×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چرا دو دهه فاطمیه می گیریم؟

چرا دو دهه شهادت حضرت زهراء(س)  برپا می کنیم؟

بر گفته از کتاب « فاطمه (س) الگوی زیستن » نویسنده،  صدراله خشنود از انتشارات شاهچراغ شیراز.

بنا به یک روایت شهادت حضرت زهراء o در 13 جمادی الاول سال 11 هجری قمری بوده است؛ یعنی 75 روز بعد از رحلت رسو اکرم o می‌باشد که دهه اول فاطمیه می‌نامند و عزاداری می‌نمایند. گروهی دیگر تاریخ شهادت حضرت زهراء o را در 3 جمادی الثانی سال 11 هجری قمری می‌نامند؛ یعنی 95 روز بعد از رحلت رسول اکرم2 می‌باشد که دهه دوم فاطمیه می‌نامند و عزداری می‌نمایند.

بعضی‌ها سؤال می‌نمایند و گلایه می‌کنند که چرا در تاریخ شهادت حضرت زهراء o اختلاف است این که مربوط به خود شیعیان می‌باشد؟ چرا تاریخ دختر پیامبرشان و ام الائمه o را نمی‌دانند؟

جواب: باید گفت که شیعیان تاریخ شهادت دختر پیامبرشان و مادر امامانشان را می‌دانند اما علت اختلاف در این است که در زبان و لغت عربی 75 و 95 به یک شکل نوشته می‌شود. در قدیم در زبان عربی، اعراب گذاری و نقطه نبوده است حتی در زبان و رسم الخط‌های فارسی قدیمی هم که در بعضی محضر‌ها و منازل می‌باشد و کمتر کسی می‌تواند هم خط‌های قدیمی را می‌تواند بخواند معمولا نقطه وجود ندارد. لذا مشتبه می‌شده است که آیا 75 بخوانند و یا 95 در زبان عربی 75 به این شکل نوشته می‌شود. ( خمس و سبعین (و همچنین 95 هم به این شکل نوشته می‌شود) خمس و تسعین (که اگر نقطه‌های خ و ت را برداریم به یک شکل خوانده می‌شود) حمس و سبعین (بعد‌ها که در نسل‌های بعدی در تاریخ نگارش یافته است). گروهی آن را 75 روز خوانده‌اند و گروهی هم 95 روز خوانده‌اند. لذا گروهی دهه اول فاطمیه مراسم می‌گیرند و گروهی هم دهه دوم فاطمیه. شاید این هم یکی از اسرار می‌باشد همانطوری که محل قبر حضرت زهراء o یکی از اسرار است، تاریخ شهادتش هم یکی از اسرار است.

چرا برای حضرت زهراء o عزاداری می‌کنیم؟

در قرآن چنین آمده است که خدا به پیامبران گفته است که به مردم بگویند: در برابر هدایتی که برای شما انجام می‌دهیم اجر و مزدی نمی‌خواهیم زیرا اجر و مزد ما با خداست. «اِن اَجریَ الاّ عَلَی اللهِ »[1] اما خدا به پیامبر اکرم 2 در سوره شوری آیه 23 می‌گوید: که به مردم بگو: در برابر هدایتی که برای شما انجام می‌دهم اجر و مزدی نمی‌خواهم اما یک خواهش دارم که به ذوالقربای من(بستگان درجه یک)که اهل البیت می‌باشند، مودت و احترام بگذارید. «قُل لا اَسئَلَکُم عَلَیهِ اَجراً اِلاّ المَوَدَّهَ فِی القُربی»[2] بگو هیچ در خواست اجر و مزدی از شما ندارم مگر مودت و دوستی نسبت به خویشاوندانم.

«قالُوا: یا رَسُولَ اللهِ مَن هؤُالاءِ الَّذینَ اَمَرَنا اللهُ بِمَوَدَّتَهِم؟ قالَ عَلیٌ و فاطمه وَ وَلَدِها»[3] مردم گفتند: ای رسول خدا 2 این‌هایی که خدا به ما دستور داده است که نسبت به آن‌ها مودت بورزیم چه کسانی هستند؟ پیامبر 2 فرمودند: علی و فاطمه و فرزندان فاطمه o

همچنین رسول اکرم 2 فرمودند:

«اِنّی تارِکٌ فیکُم الثَقَلَینَ کِتابَ اللهِ و عِترَتی فَانّهُما لَم یَفتَرقا حَتّی یَرِدا عَلَیّ الحَوضِ»[4] من در میان شما دو چیز گران بها می‌گذارم، یکی کتاب خدا و دیگری عترتم که از هم جدا نمی‌شوند تا در حوض کوثر به من بپیوندند.

راه‌های مَوَدَّت ( دوستی ) نسبت به معصومین n کدام است؟

مگر حضرت زهراء o جگر کوشه و دختر پیامبر 2 نیست. مگر امام معصوم فرزندان حضرت زهراء o نمی‌باشند؟ پس چگونه به این آیه عمل کنیم و یا اگر من تازه مسلمان شده ام و می‌خواهم به این آیه که برای همه زمان‌ها و همه مکان‌ها می‌باشد چگونه عمل کنم که حق مطلب را بجا آورده باشم و در آخرت مؤاخذه و شرمنده رسول خدا 2 نگردم؟

راه‌های مَوَدَّت (محبت و دوستی ):

  1. اگر در زمان حیات آن‌ها بودیم باید خدمتشان می‌رسیدیم و اگر امری و دستوری داشتند اطاعت می‌کردیم.
  2. اگر کسی نسبت به آنان تعرض می‌نمود و با آنان دشمنی داشت باید در برابر دشمنان اهل البیت می‌ایستادیم و به اهل البیت کمک می‌کردیم وگرنه عملا اظهار مودت نکرده‌ایم.
  3. احادیث آنان را نباید بگذاریم که روی زمین بماند و باید هم عمل کنیم و هم نسبت به نشر و تبلیغ آن کوشا باشیم و سینه به سینه و نسل به نسل به دیگران و آیندگان برسانیم.
  4. الآن که افتخار حضوری در خدمت آنان را نداریم حد اقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم یاد و نام و کلمات آنان را چه در تولدها و چه در شهادت‌ها گرامی بداریم. اگر می‌توانیم در تولد آنان جشن مفصلی در مساجد و تکایا و هیئت‌ها را بیندازیم و اظهار خوشحالی نماییم؛ و اگر در این حدود نمی‌تونیم مدیریت کنیم لااقل یک جعبه و یا یک کارتن بیسکویت و شیرینی بگیریم و همراه فرزندانمان و یا نوه‌هایمان به مدرسه ببریم تا در کلاس درس فرزندمان و یا نوه‌هایمان توزیع نمایند و چند دانش آموز دیگر هم خوشحال شوند و بدانند که امروز تولد یکی از اهل البیتn است. اگر این را هم نمی‌توانیم انجام دهیم، حداقل یک جعبه شیرینی و یا مقداری بستنی بگیریم و برای فرزندانمان به منزل ببریم و اظهار خوشحالی نماییم و اعلام کنیم که تولد کدام معصومین است تا آنان هم بعد از رحلت ما این سنت را ادامه دهند و یاد و نام اهل البیت گرامی بدارند.
  5. نسبت به تاریخ شهادت معصومین nمی توانیم را ه شماره چهار را که در بالا ذکر گردید، بترتیب و مناسب آن انجام دهیم. در ان روز غمگین باشیم و عزداری نماییم و یا یک روحانی و مداحی را به منزل دعوت کنیم که برای ما ذکر اهل البیت بگویند و روضه بخوانند و به دیگران هم اعلام نماییم.

[1]. قرآن، سوره سبا، آیه 47

[2]. قرآن، سوره شوری، آیه 23

[3]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 20، ص 410

[4]. ابن حنبل، احمد، مسند احمد، ج 3، ص 14، علامه امینی، فاطمه الزهرا (س)، ص49

آدرس خرید کتاب: شیراز بلوار زند روبروی خیابان خیام انتشارات شاهچراغ یا کتابفروشی شهید مطهری تلفن  07132316033 — 09177008869

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.