×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چه کسی جای خالی آیت‌الله مصباح را پر می‌کند؟/ پایداری – اصولگرایان، در دوراهی وحدت یا عدم وحدت

حسینی در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد نکاتی را درباره انتخابات سال آینده توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، انتخابات ریاست جمهوری در ایران همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، چون بر اساس قانون اساسی، قوه مجریه وظایف و اختیارات گسترده‌ای دارد که می تواند بر همه اقشار کشور تاثیرگذار باشد.

این روزها موضوع انتخابات ۱۴۰۰ به بحث اصلی هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا تبدیل شده است و هر یک برای پیروزی راهکارهای متفاوتی را ارائه داده و تبلیغاتی را انجام می دهند. از همین رو نیز به سراغ یکی از فعالان اصولگرا رفته تا در این باره بیشتر از او جویا شویم.

گفت‌وگوی ما با سید محمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه در ادامه آمده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: باسلام؛ چندی است که اصلاح طلبان در شعارهای خود از حضور بانوان در صحنه نامزدهای انتخاباتی استفاده می‌کنند در حالی که بعید است نامزد اصلی شان خانم باشد؛ این صحبت هارا چطور ارزیابی می‌کنید؟

حسینی: اصلاح‌طلبان برای توسعه پایگاه مردمی و اجتماعی خود از هر شیوه ای استفاده می‌کنند و در مواردی حتی با وجود اینکه نظرشان مخالف امری است وانمود کنند موافق و طرفدار آن هستند تا اقشار مختلف مردم را هوادار خود نگه دارند، چون نقش خانم ها در انتخابات تعیین کننده است و نیمی از پیکره اجتماع را زنان تشکیل می‌دهند، اصلاح طلبان حمایت ظاهری از آنان را در افزایش آرا مؤثر می‌دانند.

بسیار بعید است که در نهایت آنها از یک نامزد زن حمایت کنند، البته ممکن است در مراحل اولیه با تشویق آنان خانم‌هایی ثبت نام کنند که اگر تایید نشدند مظلوم نمایی کنند و اگر تایید شدند در تبلیغات و مناظره‌ها شرکت کنند، اما در روزهای آخر به نفع نامزد نهایی که از آقایان است وادار به کناره‌گیری شوند، چون اصلاح‌طلبان می دانند شرایط کشور پیچیده و دشوار است و تنها یک رئیس جمهور مقتدر، توانمند و با تجربه می‌تواند منشا تحول و بهبود شرایط باشد، کمااینکه آنها تا به حال میدان چندانی به خانم‌ها نداده‌اند که حالا بخواهند آنها را برای ریاست جمهوری مطرح کنند، حتی یک وزیر زن هم ندارند، صرفا در حد معاون امور زنان، یا حقوقی و محیط زیست خانم ها را تابلو قرار داده‌اند ولی به گفته خانم امین زاده معاون حقوقی سابق رئیس جمهور در مسئله مهمی چون برجام هیچ مشاوره حقوقی از وی نگرفته‌اند، حالا هم اقدامات آنها صرفا جنبه نمایشی و تبلیغاتی دارد تا از حمایت بانوان سراسر کشور برخوردار شوند.

چه کسی جای خالی آیت‌الله مصباح را درجریان اصولگرایی پر می‌کند/ پایداری اصولگرایان، وحدت یا عدم وحدت

حمایت از ترامپ و تحریم‌ها و فشار بر مردم ایران حرف جدیدی نیست

باشگاه خبرنگاران جوان: اقدامات و سخنان اخیر فائزه هاشمی را به عنوان یک فعال اصلاح طلب چطور ارزیابی می‌کنید؟

حسینی: حمایت از ترامپ و تحریم‌ها و فشار بر مردم ایران حرف جدیدی نیست، در گذشته هم برخی از افراطیون اصلاح‌طلب بعد از فتنه ۸۸ درخواست کردند که آمریکا ایران را تحریم کرده و فشار‌ها را افزایش دهد، البته فائزه هاشمی با صراحت بیشتری مطالب را بیان می کند، در حالی که سایرین این حقایق را کتمان کرده و صرفا در محافل خصوصی بیان می‌کنند.

البته این موضع فائزه هاشمی و حمایت امثال صادق زیبا کلام سخنگوی خود خوانده اصلاحات، به ضرر آن‌ها تمام شد، چون معلوم شد کاسبان تحریم چه کسانی هستند و چه کسانی حاضرند فشار بر مردم و به ویژه طبقات ضعیف و محروم مضاعف شود تا آن‌ها به امیال نفسانی خود برسند، البته حرف‌های بی‌پرده فائزه هاشمی آن‌ها را ناگزیر ساخت که موضع گیری و نقد ملایمی بکنند، اما در عمل اصلاحاتی‌ها نشان داده‌اند که به هر قیمتی هر چند فشار ناجوانمردانه بر مردم می‌خواهند در قدرت باشند و چند صباحی بیشتر منافع خود و اعوان و انصار را تامین کنند.

در فتنه ۸۸ هم شاهد بودیم که با گستاخی تمام در برابر قانون و نظام ایستادند و مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد کردند و یا در زمانی که سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی در عراق و سوریه مردانه در برابر تروریست‌های وحشی داعش مبارزه می‌کرد، حضور منطقه‌ای ایران را زیر سوال می‌بردند و موضوع برجام ۲ و ۳ یعنی محدودیت توان موشکی و منطقه‌ای را مطرح می‌کردند تا آمریکا آزادانه در منطقه به هر اقدام و جنایتی دست بزند و پای خود را بیشتر بر گلوی مظلومان در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن، بحرین و افغانستان بفشارد و ما هم ناظر بی‌طرف و بی‌غیرت صحنه باشیم!

البته صحبت‌های خانم هاشمی که با فرق ضاله و معاندان در داخل و خارج کشور آشکارا در ارتباط است، هرگز مقبول مردم نخواهد بود و مردم شریف، وطن‌دوست و متدین ایران هرگز با این نگاه‌های افراطی سازگاری ندارند.

چه کسی جای خالی آیت‌الله مصباح را درجریان اصولگرایی پر می‌کند/ پایداری اصولگرایان، وحدت یا عدم وحدت

هاشمی بهتر است به جای اینکه برای مردم نسخه بپیچد، توضیح دهد در سفر‌های گاه و بیگاهش به آمریکا و اروپا با چه افراد و جریاناتی دیدار می‌کند و چه کسانی به او خط می‌دهند که این گونه به نفع شیطان بزرگ و به زیان ملت ایران موضع گیری کند و آزادانه و گستاخانه هر چه خواست بگوید و بعد هم مدعی شود که در ایران آزادی نیست، لابد آمریکا سرشار از آزادی است که دسترسی رئیس جمهور به فضای مجازی را قطع و با شناسایی تک تک تظاهرکنندگان آن‌ها را از کار اخراج و مجازات می‌کنند!

آیا بهائیان و وابستگان به گروهک‌های نفاق و … و نیز خبرنگاران ضد انقلابی که در روزنامه زن با او همکار بودند و الان در اروپا و آمریکا مشغول عیش و نوش هستند به او خط می‌دهند یا این افکار مشعشع زاییده تراوشات ذهن اوست؟ الله اعلم!

اصلاح طلبان  از خودشان استقلال و اختیاری نداشته‌اند

باشگاه خبرنگاران جوان: اصلاح طلبان معتقدند که در موضوع انتخابات بسیار ساده‌تر می‌توانند به وحدت برسند و پیروز انتخابات شوند؛ تا چه حد موافق این ادعا هستید؟

حسینی: بله آن‌ها همواره منافع مشترکی را در نظر می گیرند و اشخاصی چون رئیس دولت اصلاحات را دارند که حرف آخر را بزند و برایشان تَکرار کند و آن‌ها هم چشم و گوش بسته و با تعصب سازمانی حمایت کنند، البته احزاب و تشکل هایشان اقداماتی صوری انجام می‌دهند ولی خودشان هم می‌دانند که دست و پا زدن‌هایشان سودی ندارد و نمی‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کنند، تا کنون هر چه رئیس دولت اصلاحات و سرانشان مطرح کرده‌اند اصلاح طلبان بی کم و کاست تبعیت کرده‌اند و از خودشان استقلال و اختیاری نداشته‌اند و اگر همکاری و همراهی نکنند، حذف بی‌رحمانه در انتظارشان هست، یک نمونه برخوردی است که با خانم الهه راستگو در شورای شهر قبلی تهران داشتند.

گذشت آن زمانی که با وعده‌های کذایی به عوام فریبی می‌پرداختند

باشگاه خبرنگاران جوان: لازمه ایجاد وحدت چیست؟

حسینی: به هر حال ایجاد وحدت برای آن‌ها اقدام دشواری نیست، اما این بار در کارزار انتخاباتی باید توضیح دهند که چرا از دولتی ناتوان حمایت کردند که کشور دچار چنین مشکلات و خساراتی شد و این سوال جدی را پاسخ دهند که دفاع و توجیه‌شان در برابر کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم چیست؟

خلاصه گذشت آن زمانی که با وعده‌های کذایی به عوام فریبی می‌پرداختند، در انتخابات اخیر مجلس هم معلوم شد که نه تنها توده‌های مردم بلکه حتی برخی از هواداران و طرفداران پر و پا قرصشان هم از آن‌ها رویگردان شده اند.

بنابر این وحدت آن‌ها تاثیر چندانی نخواهد داشت، زیرا عموم مردم به طور کلی از عملکرد آن‌ها ناراحت هستند و معتقدند که آن‌ها صرفا به دنبال منافع فردی، باندی و جناحی هستند، به جای اینکه به فکر برطرف شدن مشکلات مردم باشند.

از سال ٨٤  برخى تشکل‌ها، به طیف‌های متعددى تقسیم شده‌اند

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا رسیدن به وحدت در جریان اصولگرایی سخت است؟ آیا فقدان آیت الله مصباح در به وحدت رسیدن اصولگرایان تاثیرگزار است؟

حسینی: این یکی از اشکالات و نقد‌های درستی است که به جریان اصولگرایی وارد است، مع‌الأسف از سال ٨٤ بر محور بعضى شخصیت‌ها و تشکل ها، به طیف‌های متعددى تقسیم شده‌اند و هر کدام هم می خواهند تعیین کننده باشند و بعضا حاضر نیستند بر معیار‌ها و مکانیزمی توافق و بر اساس آن عمل کنند.

چه کسی جای خالی آیت‌الله مصباح را درجریان اصولگرایی پر می‌کند/ پایداری اصولگرایان، وحدت یا عدم وحدت

البته تلاش‌هایی هم صورت گرفته و در نهایت امیدواریم که وحدت حاصل شود و علی القاعده رحلت آیت الله مصباح نباید تاثیر منفی و قابل ملاحظه‌ای بر همگرایی اصولگرایان داشته باشد، بلکه در فقدان این عالم ربانی، دوستداران وی بیش از گذشته بر ضرورت همبستگی تاکید خواهند داشت.

مرحوم مصباح در انتخابات گذشته هم کم تر با صراحت ورود در عرصه داشتند، مگر در برخی از مواقع آن هم در جمع خواص نکاتی را بیان می‌کرد. البته رحلت این متفکر وارسته، ضایعه جبران ناپذیری برای ایران و عالم اسلام محسوب می‌شود، زیرا که وی اندیشمند، اسلام‌شناس، فیلسوف و مجتهد مجاهدی بود که نقش بسیار قابل توجهی در روشنگری و پیشبرد آرمان‌های امام، رهبی و دکترین ولایت فقیه داشت که امیدواریم شاگردان فاضل آیت‌الله مصباح یزدی راه و اندیشه نورانى وی را با همت والا ادامه دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان:  آیا جبهه پایداری با اصولگرایان به وحدت خواهند رسید؟

بستگی دارد که چه کسی به عنوان گزینه نهایی ائتلاف و روحانیت معرفی شود اگر نامزد نهایی آیت الله رئیسی باشد مانند دوره قبل همه به توافق خواهند رسید، اما اگر نامزد نهایی فرد دیگری باشد چه بسا اختلاف نظر ایجاد شود؛ لذا از حالا باید تدبیر شود تا با در نظر گرفتن یک سری معیار‌ها و ساز و کار مورد توافق راه رسیدن به وحدت هموار شود.

باشگاه خبرنگاران جوان:  آیت الله رئیسی به میدان خواهد آمد؟

حسینی: رئیسی تاکنون نپدیرفته است و بر اجرای سند تحول قضائی تاکید دارد، اما احزاب متعدد و شخصیت‌های حقوقی و حقیقی اصرار دارند که ایشان بپذیرد، چون شرایط دشوار می‌طلبد که آیت‌الله رئیسی زمام امور اجرایی را به دست گیرد و با درایت، تدبیر، روحیه جهادی، عدالت خواهی کشور را به خوبی اداره کند، قطعا مطالبه عمومی می‌تواند در پذیرش ایشان موثر باشد و این امید وجود دارد که این خواسته تحقق یابد و نتیجه مطلوب حاصل شود و با اقدامات ارزنده ایشان امید و نشاط به جامعه و عزت، سربلندی و اقتدار بیشتر به ایران عزیز برگردد.

گفت و گو از فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.