×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جایگاه امام در زمان غیبت چیست؟/ «دَجال» همان صهیونیسم جهانی است

به گزارش اندیشه مطهر شیراز ، یکی از نعماتی که از ابتدای اسلام باعث خشنودی مسلمانان به ویژه شیعیان یاد می‌شود، وجود نازنین ائمه اطهار و درک امام هم عصر خود است که مسلمانان توانستند در هر زمان، یا از حلقه یاران امام خود باشند یا سوال‌هایشان را از آن‌ها جویا شوند و مشکلات خود را برطرف کنند. البته که این روند چنان با فراغ بال نبوده و حکومت‌ها گرفتاری‌های متعددی برای آن‌ها ایجاد می‌کردند. به همین ترتیب هرکدام از امامان و اصحاب آن‌ها برای برقرای ارتباط با امامشان با گرفتاری‌های بسیاری مواجه بودند، که همین امر باعث شد خداوند آخرین منجی بشیریت را پس از ولادت از نگاه‌ها پنهان بدارد و مدت کوتاهی ایشان را در غیبت صغری و پس از آن در غیبت کبری نگه دارند، که این غیبت کبری بلندترین غیبت حضرت مهدی (عج) است و تا امروز نیز همچنان ادامه دارد.

همواره در زمان غیبت شبهات بسیاری پیرامون زندگی حضرت ولی‌عصر(عج) وجود دارد، شبهاتی که شاید بارها به آن پاسخ داده شده است. البته وجود این شبهات همه از سر ناآگاهی و نبود روایتی روان از زندگی و مَنش رفتاری امام زمان (عج) است. به همین منظور خبرنگار ما گفتگویی با علی اکبر رائفی‌پور کارشناس فرهنگی داشته است، که در زیر مشروح آن را می‌خوانید.

پدیده «دَجال» متاثر از اسرائیلیات است/ «دَجال» جریان صهیونیسم جهانی است


بیشتر بخوانید: اسماء و القاب حضرت مهدی‌ (عج)


از همان سوال اول به سراغ جوانان و دغدغه نسل امروز برویم، همه کارشناسان و سخنرانان در پاسخ به جوانان می‌گویند امام خود را بشناسید، چگونه به این امام شناسی و درک از زمان خواهیم رسید؟

امام شناسی بخشی از اصول مذهب ماست، و در واقع لازمه و مقدمه سعادت و خوشبختی ما محسوب می‌شود، که البته ما در روایات فراوان چه در روایات برادران اهل سنت و شیعه اهل جماعت همه به آن اعتقاد دارند و شیعه و سنی سند صحیح دارند و گفتند: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة»؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است» و پس از آن آمده «من مات ولیس فی عنقه بیعة مات میتة جاهلیة»؛ هر کس بمیرد و بیعت امام زمان بر گردنش نباشد به مرگ جاهلیت مرده است». این موضوع را هم شیعه و هم سنی اعتقاد دارند. حتی بعضی از برادران اهل سنت و علمای آن‌ها مانند برادر شیخ بیضاوی و امام سُبکی آن را تایید کرده‌اند و جالب است بدانید که امامت را جزو اصول دین می‌دانند؛ بنابراین درک و شناخت امام مانند روزه، نماز و حج یکی از اصول دین است، اما متاسفانه به آن کم پرداخته‌ایم.

انتظار عمل است، بی عملی نیست

برای رسیدن به درک امامت چه باید کرد؟

ما باید بدانیم که اول امامت و جایگاه امام چیست و بعد در راه امام زمان خود قدم برداریم و دلایل غیبت و ویژگی‌های ایشان را بررسی کنیم. وقتی اطلاعات ما کامل شود دیگر هر شبهه‌ای را به خورد ما نمی‌دهند، در واقع تمام فرقه‌های مختلفی که در این دوران ایجاد می‌شود، محصول عدم آگاهی ما از امام زمانمان است.

در این مسئله نیز باید به متخصص این مبحث رجوع کنیم و از کسانی اطلاعات بگیریم که اطلاعاتشان در این امر کافی و وافی است. ما به عنوان یک بچه شیعه وقتی اطلاعاتمان کامل شد، آن موقع باید پای در میدان بگذاریم. صرف جمع‌آوری اطلاعات کافی نیست، بلکه این اطلاعات و آگاهی چیزی است که انسان را به سمت کنش‌گری پیش می‌برد، اما انتظار عمل است، بی عملی نیست. برای همین ما در روایات داریم که انتظار افضل اعمال است. اینکه گوشه‌ای بنشینیم و دعا کنیم انتظار نیست. دعا کردن خوب است، اما همه جریان انتظار نیست.

کسی که منتظر حضرت مهدی (عج)، امام خوبی‌ها و روشنایی هاست در تاریکی و ظلمت نمی‌تواند بنشیند. ذات این آدم روشنایی است. انسان‌ها برای زمانی که تاریکی شب فرا می‌رسد، نور و چراغ را اختراع کردند، و وقتی چراغ نیست با شمع به دنبال روشنایی می‌روند. این نشان می‌دهد که ما نور را دوست داریم و از ظلمت بدمان می‌آید، پس دنبال نور هستیم. کسی که منتظر امام (عج) است و در پی روشنایی و صلح در جهان می‌رود، در این زمانه بیکار نمی‌شیند و با ظلم مبارزه می‌کند و برای رسیدن به آزادی و برقراری عدالت، که شاید همین حقوق بشر در جهان امروز است، تلاش می‌کند.

پدیده «دَجال» متاثر از اسرائیلیات است/ «دَجال» جریان صهیونیسم جهانی است


بیشتر بخوانید: امام زمان (عج) چه توصیه‌ای به عاشقانشان می‌کنند؟ + فیلم


ما چقدر توانستیم از ابزارهای نوین و دنیای روی به پیشرفت امروز برای اشاعه فرهنگ مهدوی استفاده کنیم؟

برای شما مثال می‌زنم؛ ما چقدر بازی‌های رایانه‌ای، انیمیشن، فیلم سینمایی ساختیم که با مهدویت آشنا شوند؟ چقدر برای کودکی که می‌خواهد با قصه شبانگاهی بخوابد، قصه مهدوی گفتیم؟ تا چه اندازه در مستند‌هایی که ساخته شده درباره امام زمان (عج) توضیح دادیم.

مهدویت آن چیزی نیست که فقط مختص ما باشد بلکه تمام جهان همراه است. شما ببینید پرفروش‌ترین فیلم‌های هالیوودی بعد از سال ۲۰۰۰ اکثرا فیلم‌های آخر الزمانی بودند. باید به این برسیم که چرا غربی‌ها تا این اندازه به روی مهدویت و آخر الزمان تمرکز کرده اند و چرا ما خوابیم، درحالی که آن‌ها در این سال‌های بیکار نشسته‌اند و در منجی شناسی هایشان اشاره خاص به امام زمان (عج) دارند و آثارشان را با موضوع «Tweleve imam»، در تمام جهان نشر داده‌اند و صد افسوس که از حضرت، ولی عصر (عج) چهره‌ای منفور و سیاه نشان می‌دهند. ما هم باید امام زمان (عج) را عنوان «Tweleve imam» در جهان معرفی کنیم. ما فارسی حرف می‌زنیم و فکر می‌کنیم که کل دنیا هم فارسی بلد هستند. ما باید امام زمان را با زبان‌ها و سلایق مختلف به کل دنیا ارائه کنیم و یادمان نرود که این کمترین کار است که برای اشاعه فرهنگ مهدویتمی‌توانیم داشته باشیم.

مشهورترین شبهه درباره امام زمان(عج)

مشهورترین و بیشترین شباهتی که ملزومات جامعه است، کدام است؟

بیشترین شبهات ما نشات گرفته از عدم آگاهی ما نسبت به امام زمان (عج) است. کسی که اطلاع ندارد و مطالب علمی را با شبهه علمی یکی می‌کند، باعث برخی از انحرافات دینی شده است. مانند شبهه‌ی طول عمر امام زمان (عج) یا ولادت حضرت (عج) که تا ادوار گذشته همه آن را انکار می‌کردند. در واقع ما شبهه جدیدی در مهدویت نداریم، صد‌ها ساله این شبهات گفته می‌شود و صد‌ها ساله به آن‌ها پاسخ داده شده است. اما به دلیل اینکه با زبان سنگین و نثر ثقیل بیان شده، به گوش مردم نمی‌رسد و برای عام قابل فهم نیست و جوان ما نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

در روایات داریم و به ما گفتند که هنگام ظهور سلاح‌ها از کار می‌افتند، اما تا امروز ما چقدر روی آن بررسی علمی کردیم؟! جالب است بدانید ۱۰‌ها مستند، غربی‌ها درباره از بین رفتن خاصیت مغناطیسی در زمین ساخته‌اند که نشان می‌دهد، به وقت ظهور خاصیت مغناطیسی زمین از بین می‌رود، تششعات خورشید به زمین می‌رسد و کل وسایل برقی در کره زمین از کار خواهد افتاد و این درصورتی است که امروز تمام موشک‌ها با برق کار می‌کنند و با برق شلیک می‌شوند.

درباره ظهور در مجموع روایات آمده است که به هنگام ظهور مردم گوشه خانه‌هایشان نشسته‌اند و به شکل مجازی باهم حرف می‌زنند و همدیگر را می‌بینند، این از ارتباطات قبل از ظهور است، جالب است؛ اگر شما این حرف را ۵۰ سال پیش به کسی می‌گفتید، به شما می‌خندید و می‌گفت این دیوانه است و توهم زده، اما این مسئله امروز برای ما عینیت یافته است. در روایات داریم وقتی امام زمان (عج) ظهور می‌کند مردم آمدن حضرت (عج) را در کف دست‌هایشان (استعاره از وسیله ارتباطی) می‌بینند و می‌گویند شاید فیلمی است که جدید پخش شده باشد. ما چقدر تا امروز به زبان علمی و امروزی درباره امام زمان (عج) صحبت کردیم، و این خلائی است که باید آن را بررسی کنیم.

 

پدیده «دَجال» متاثر از اسرائیلیات است/ «دَجال» جریان صهیونیسم جهانی است


بیشتر بخوانید: چرا امام زمان (عج) از پدر و مادر دلسوز‌تر است؟ + فیلم


یکی از مشهورترین شبهات پدیدآمدن «دجال» با ظهور حضرت مهدی (عج) است، و بارها در سخنرانی‌های مهدویت شما به «دجال» و اشاره غربی‌ها به آن گفته‌اید؛ کمی درباره این پدیده برایمان بگویید.

درباره دجال ما در روایات شیعی خیلی سند نداریم و آنچه تا امروز در پژوهش‌ها به عنوان پدیده دجال آمده متاثر از اسرائیلیات است، یعنی مسیحیت و یهودیت الخصوص مسیحیت به آن تاکید دارند و از آنجا وارد روایات اسلامی اهل سنت شده است. درواقع آنچه از «دجال» برداشت می‌شود به معنی دشمن خداست. حتی در واژه شناسی حواریون و آرامی‌ها نیز آن‌ها برای دشمن خدا از واژه «دجال» استفاده کردند. احتمالا این یک واژه اِبرامین-ایرانی است. (دُج-ایل) «دج» یا ُ«دِژ» در زبان فارسی به معنی ضد، دشنام و «ایل» هم خدا معنی می‌شود. این واژه بیش از ۲۰ بار در انجیل استفاده شده، اما متاسفانه دوستان مسیحی ما انجیل را به زبان اصلی انگلیسی نمی‌خوانند، مثل این است که ما قرآن را به زبان فارسی بخوانیم، البته در حال حاضر کسی در بین کشیش‌ها زبان آرامی بلد نیست.

دشمن خدا همیشه وجود دارد، اما «دجال» در آخر الزمان به این دلیل مطرح است که دشمنی با خدا در آن دوران پُر وضوح می‌شود و دشمنی با خدا افتخار و بِرند می‌شود و مردم گناهانی که انجام می‌دهند را علنی رسانه‌ای می‌کنند. به عقیده من «دجال» همین جریان صهیونیسم جهانی است، که امروز کفر، بی خدایی و خود محوری را در دنیا حاکم می‌کند و امروز نقش خانواده را از بین می‌برد، در دنیای امروزی چینی‌ها و هندی‌ها نگران صهیونیسم هستند، حتی امروز فرانسوی‌ها که غربی هستند نیز نگران فرهنگ ابتذال صهیونیست شدند. شما اگر از جلیقه زرد‌ها درباره اعتراضانشان بپرسید، می‌گویند مثلت «T»، تلاویو، «W» واشنگتن، «L» لندن، که همان سه پایتخت اصلی صهیونیسم است. درواقع این جریان درحال نابودسازی فرهنگ فرانسه است، آیا جا ندارد که ما ایرانی‌ها که صاحب تمدنی چندین هزار ساله هستیم نگران فرهنگ خودمان باشیم؟

 

نظر ما بیشتر روی شناخت جوانان از امام زمان (عج) خود است، در پایان سخنی با آن‌ها داشته باشید؟

جوانان باید بدانند، تمام اعمال ما با نسبت امام زمان (عج) سنجیده خواهد شد. «یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ؛ و آن روزی که برانگیخته می‌شویم با امامان شناخته می‌شویم»، تمام گروه‌های انسانی با امامشان شناخته می‌‎شوند. (با لبخند) ما کلکسیونی از سلبریتی‌های خارجی و داخلی را می‌شناسیم، اما چقدر روی امام (عج) خود شناخت داریم. از همین روز ارتباط قلبیمان را با امام زمان (عج) شروع کنیم، می‌توانیم هر روز چند صلوات برایشان بفرستیم و اگر به فقیری کمک می‌کنیم آن را مهمان امام زمان (عج) کنیم و در طی شبانه روز، هنگامی را برای گفتگو با امام زمان (عج) خود بگذاریم و اگر قدم خیری برمی داریم به خاطر امام زمانمان باشد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.