×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اروپایی‌ها نسبت به انجام تعهداتشان در ایران بسیار عقب هستند/ اسناد جلوگیری آمریکا از کمک‌رسانی به سیل‌زدگان را منتشر می‌کنیم

گلایه ظریف از کشورهای اروپایی به دلیل تعلل در اجرای تعهداتشانبه گزارش اندیشه مطهر شیراز ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز در حاشیه رونمایی از پایگاه اینترنتی دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ساز و کار متناظر با اینستکس هفته گذشته در ایران راه اندازی شد، اروپایی‌ها نسبت به انجام تعهداتشان در ایران بسیار عقب هستند و اکنون اروپایی‌ها هیچ بهانه‌ای در عدم پایبندی به تعهداتشان و شروع به کار ندارند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان تصریح کرد: باید تاکید کنم که این اقدام یک اقدام مقدماتی توسط اروپایی‌ها است و آنها در اردیبهشت ماه سال گذشته بعد از خروج آمریکا از برجام تعهدات متعددی را طرح کردند.

وی ادامه داد: برای شروع به جای این تعهدات نیاز بود که اینستکس راه اندازی شود و اکنون ما معتقدیم که اروپایی‌ها باید تلاش و فعالیت کنند که بتواند تعهدات خود را انجام دهند، آنها بسیار عقب هستند و نباید این گونه تصور کنند که ایران منتظر آنها می‌ماند.

ظریف افزود: ما رابطه خوبی با همسایگانمان داریم ساز و کارهای مشابهی را با بسیاری از کشورها راه اندازی کرده‌ایم و این ساز و کارها در حال عمل هستند و من نمی‌دانم که اروپایی‌ها برای یک ساز و کار مقدماتی چقدر وقت نیاز دارند؟!

در رابطه با  تروریست اعلام کردن سپاه پیام‌هایی برای وزرای خارجه همه کشورها ارسال خواهیم کرد

همچنین محمدجواد ظریف در حاشیه رونمایی از سایت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر آمریکا درباره سپاه پاسداران و اینکه جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی در این زمینه انجام داده یا خواهد داد تصریح کرد: اولین کاری که جمهوری اسلامی انجام داد بلافاصله بعد از اقدام غیرقانونی آمریکا صدور بیانیه شورای عالی امنیت ملی بود که سنتکام و یا فرماندهی مرکزی ایالات متحده که مسئولیت نیروهای آمریکایی در منطقه را دارد به عنوان یک سازمان تروریستی در عمل متقابل و همچنین دولت آمریکا را به عنوان رژیم حامی تروریسم شناسایی کرد.

وی افزود: علاوه بر این اقداماتی در مجلس در جریان هست که ما هم با دوستان مان در مجلس در حال مشورت هستیم که چه اقداماتی می‌تواند انجام شود و نمایندگان محترم در این زمینه طرح هایی ارائه دادند و همکاران ما هم با آنها در تماس هستند.

وزیر امور خارجه گفت :​ نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و ‌شورای امنیت در مورد غیرقانونی بودن اقدام آمریکا و سیاست های بسیار غلط آمریکا در منطقه نوشتم.

وی با بیان اینکه در عرصه رسانه ای فعالیت‌های خوبی صورت گرفته  اضافه کرد:​ در صحنه روابط دو جانبه با سایر کشورها امروز که روز اجرایی شدن تصمیم آمریکاست پیام‌هایی برای وزرای خارجه همه کشورها ارسال خواهد شد درباره این اقدام و موضع گیریی که از کشورها ضروری است صورت بگیرد و تذکراتی داده می شود درباره اینکه اقدام بی‌سابقه ایالات متحده آمریکا در این زمینه چه عواقب بسیار خطرناکی داشته و خواهد داشت.

اسناد جلوگیری آمریکا از کمک‌رسانی به سیل‌زدگان را منتشر می‌کنیم

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره موانع موجود برای ارسال کمک های نقدی به سیل زدگان نیز گفت : در این زمینه در حوزه اطلاع رسانی اقدام وسیعی صورت گرفته و دولت آمریکا در موضع تدافعی قرار گرفته تا حدی که اعلام کرده ما مانعی برای کمک ها نیستیم ولی این حرف آنها خلاف است.

ظریف افزود: ما اسنادی را جمع آوری کرده ایم و به زودی منتشر خواهیم کرد که نشان دهنده این است که بانک ها حتی بانک‌های اروپایی به دلیل نگرانی از اقدامات آمریکا از پذیرش کمک های ایرانیان خارج از کشور و مردم سایر کشورها که مایلند در کمک رسانی به ایرانی ها کمک کنند ممانعت کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه کمک رسانی بین المللی به معنای نیاز نیست و به معنی همدردی و همبستگی جهانی است که در میان مردم وجود دارد، خاطرنشان کرد: این همبستگی جهانی به دلیل اقدامات تخریبی آمریکا و اقدامات غیر انسانی این کشور مورد مزاحمت قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها ناگزیر شدند تا کاری را که انجام می‌دهند تکذیب کنند، گفت : ما اسنادی را جمع‌آوری کردیم که ثابت می‌کند ایالات متحده در این اقدام که می‌شود به عنوان جنایت علیه بشریت تعریف کرد مشارکت فعال دارد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.