شانزده آذر روز دانشجو مصاحبه غلامرضا صفر پور - اندیشه مطهر شیراز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۷ خرداد - ۱۳۹۷  
true
true
شانزده آذر روز دانشجو مصاحبه غلامرضا صفر پور

 

به گزارش اندیشه مطهر: غلامرضا صفرپور مدرس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز درخصوص۱۶  آذر روز دانشجو گفت: از زمان تأسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۲ تا سقوط رضاشاه در سال ۱۳۲۰ با توجه به نوپابودن دانشگاه و تعداد اندک دانشجو که اکثریت آنان از طبقه ثروتمند بودند، فعالیت سیاسی دانشجویان چشمگیر نبود. در این دوران که با انقلاب کمونیستی در روسیه در سال ۱۹۱۷ میلادی همزمان بود، بیشتر فعالیت های دانشگاهی بعد از شهریور ۲۰ در قالب احزاب و گروه های سیاسی با گرایش های فکری مختلف شکل گرفت که می توان آنها را به سه جریان کلی شرق گرا ( کمونیستی چپ)، غرب گرا ( لیبرالیستی) و اسلامگرا ( مذهبی) تقسیم بندی نمود.

 

وی ادامه داد: احزابی همچون حزب توده، جبهه ملی و جمعیت فدائیان اسلام بتدریج در دهه ۱۳۲۰ پا به عرصه وجود نهادند که در دانشگاه نیز این سه جریان فکری طرفدارانی پیدا کرد و دست به یک سری فعالیت های سیاسی زدند. نمونه بارز این فعالیت ها در آستانه سفر نیکسون، معاون اول رئیس جمهور آمریکا در ۱۶ آذر ماه ۳۲ به تهران آن هم بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ بود که در نهایت منجر به شهادت سه تن از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران به نام های مهدی شریعت رضوی، احمد قندچی و بزرگ نیا شد. در اعتراض به این حادثه دانشجویان به رهبری (شهید )چمران به مدت ۱۵ روز از شرکت در کلاس های درس خودداری کردند.

 

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز تصریح کرد: گرچه تا سال ۴۲ بیشتر فعالیت های دانشجویی مربوط به احزاب غیر مذهبی چپ و راست بود، ولی بعد از قیام ۱۵خرداد ۴۲ فعالیت نیروهای مذهبی پر رنگ تر و از اعتبار بیشتری برخوردار شدند.از سال ۵۰ به بعد، چهره های معروف مذهبی از جمله شهیدان حجج الاسلام مطهری، بهشتی، مفتح، دکتر بهشتی، شهید رجایی و آیت الله خامنه ای ارتباطی مستمر با جنبش دانشجویی برقرار کردند. بویژه دکتر شریعتی و شهید مطهری توانستند بین دانشجویان و روحانیت مبارز و اسلام پیوند مستحکمی برقرار کنند.

 

وی در ادامه اظهار داشت: دانشجویان در انقلاب به عنوان نیروهای تحصیلکرده پیشقراولان مبارزه و نقش تعیین کننده ای در انقلاب داشتند؛ آنان افکار انقلابی را از طریق انتقال به خانواده و فامیل و ارتباط با مدارس و دانشگاه ها، تماس با توده های مردم با حضور و فعالیت در مساجد و ایراد سخنرانی و پخش اعلامیه و نوارکاست سخنرانی حضرت امام ، و کشاندن اعتراضات به سطح شهر و تظاهرات در خیابان ها و جامعه منتقل می کردند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانشجویان در عرصه های مختلف انقلاب حضور فعال داشتند و در تشکیل نهادهای انقلاب از جمله جهاد سازندگی، کمیته های انقلاب، سپاه پاسداران و بنیاد مستضعفان پیشقدم بودند.

 

صفرپور افزود: مهمترین فعالیت دانشجویان در ۱۳ آبان ماه ۱۳۵۸ رقم خورد؛ همانطور که جنبش دانشجویی در ۱۶ آذر در مبارزه با استکبار جهانی و بیگانه ستیزی متولد شده بود در ۱۳ آبان ماه نیز جنبش دانشجویی با بیگانه ستیزی عجین شد و با تصرف جاسوسخانه آمریکا به وسیله دانشجویان پیرو خط امام (ره) به عنوان انقلاب دوم از سوی حضرت امام خمینی(ره) نام گرفت. وبا شروع جنگ تحمیلی دانشجویان که در طول مبارزات خود بیگانه ستیزی را از رهبر و مقتدای خود آموخته بودند درس را رها کرده، و به منظور پاسداری از نظام جمهوری اسلامی به سوی جبهه های جنگ شتافتند و حتی برخی از آنان فرماندهی جبهه های جنگ را پذیرفتند و منشا تحولات چشمیگری در طول هشت سال دفاع مقدس شدند. بطوریکه در دی ماه سال ۵۹ جمعی از مخلص ترین دانشجویان پیرو خط امام به فرماندهی دانشجوی شهید سید حسین علم الهدی تا آخرین نفس در مقابل دشمن بعثی جنگیدند و مظلومانه در خون خود آرمیدند.

 

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه هرچه از سال های بعد از جنگ عبور می کنیم برخی از دانشجویان تحت تأثیر جریانات سیاسی بیرون از دانشگاه از بیگانه ستیزی که نمونه بارز فعالیت دانشجویی قبل و بعد از انقلاب اسلامی تلقی می شد، فاصله گرفته و به سمت اندیشه های لیبرالیستی و سکولاریستی روی آورده و در وقوع حوادثی همچون کوی دانشگاه و آشوب های خیابانی بعد از انتخابات دولت دهم (فتنه ۸۸)برخی از جنبش های دانشجویی حضور فعال در آن ها داشتند که موجب از دست دادن وجهه سیاسی و انقلابی سابق خود در میان ملت شهید پرور ایران اسلامی شدند.

 

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: جنبش دانشجویی ایران با هر گونه گرایش فکری و سیاسی در دوره های مختلف حیات مبارزاتی خود دارای ویژگی های همچون ظلم ستیزی، بیگانه ستیزی، عدالتخواهی استقلال طلبی بوده است که ۱۶ آذر۳۲ و ۱۳ آبان ماه ۵۸ وحضور چشمگیر در ۸ سال دفاع مقدس به عنوان مظهر بیگانه ستیزی و استکبار ستیزی جنبش دانشجویی در ایران به شمار می رود. امروزه متأسفانه رسانه های غربی از فعالیت های برخی از جنبش دانشجویی راضی و بعضا حمایت های مالی هم می کنند از جمله می توان عده ای مانند حقیقت جو .علی افشاری .موسوی خویینی ها و…را که به نام دانشجو فعالیت می کردند همانند سازمان منافقین مدیحه سرای غرب ودشمنان ایران اسلامی شده اند. امروزه باید دانشجویان با پیروی از پیشکسوتان خود مبارزه با شیطان بزرگ و اصحابش را ادامه داده و با درس گرفتن از عاشورا جنایات بی شمار آمریکا را فراموش نکرده   و همچنین نباید توافق هسته ای قشر دانشجویی رارا در طی کردن مسیر انقلابی و اسلامی خود باز دارد، زیرا که دشمنی آمریکا با اصل نظام جمهوری اسلامی است باقی مسائل بهانه ای بیش نیست و آن ها در این مدت پنجه چدنی زیر دستکش مخملی خود نشان دادند و هنوز از گزینه نخ نمای نظامی حرف می زنند.

 

وی در پایان عنوان کرد: در این مدت ۳۷ سال ملت ایران نشان داده است که هر جا ایستادگی و مقاومت از خود نشان داده و پای آرمان های مکتب حضرت امام ایستاده است آمریکا را به عقب نشینی وا داشته است که نمونه بارز آن در مسیله سوریه است که با حمایت از محور مقاومت، آمریکا از سر ضعف حاضر به دعوت از جمهوری اسلامی ایران در نشست وین بر سر موضوع سوریه شده وپوتین رییس جمهور روسیه بدون در نظر گرفتن اقدامات تشریفاتی خدمت مقام معظم رهبری می رسند .

 

true
برچسب ها : ,
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false